Artikel15.10.2011

FC Nordsjælland og AaB giver racismen det røde kort under FARE Action Week

Igen i år sætter Football Against Racism in Europe (FARE) fokus på anti-racisme med FARE Action Week. Til dagens kamp mellem FC Nordsjælland og AaB gør kampagnen sit indtog på Farum Park, hvor begge hold vil give racismen det røde kort.

På tværs af Europa vil klubber, fans og forbund i denne uge lave anti-racistiske markeringer som led i FARE Action Week. Herhjemme vil kampagnen være en del af optakten til kampen mellem FC Nordsjælland og AaB. Her vil samtlige spillere, inden de to hold hilser på hinanden, bruge deres røde kort til at vise, at de tager afstand fra racisme.

Racisme er heldigvis ikke et udbredt problem i dansk fodbold. Og sådan skal det blive ved med at være. Det mener vi i FC Nordsjælland, og derfor vil klubber og spillere bruge kampen i dag til at støtte op om kampagnen Giv Racismen Det Røde Kort,” Nicolai Stokholm fra FC Nordsjælland.

I Spillerforeningen sættes der stor pris på indsatsen mod diskrimination. ”Det er vigtigt at tage afstand fra den racisme, vi desværre ser i samfundet, og vi er glade for, at vores fodboldambassadører vil gå forrest i den sammenhæng,” udtaler Simon Christensen, projektleder i Giv Racismen Det Røde Kort.

FARE Action Week, som blev skudt i gang i onsdags, er et fælles europæisk initiativ, der med udgangspunkt i fodbolden bekæmper racisme. Over 40 europæiske lande er med i den fælles indsats for at komme problemet til livs. Små amatørklubber såvel som store europæiske klubhold arrangerer i løbet af ugen en lang række forskellige begivenheder, hvor NGO’er, fans, ungdomsgrupper, etniske minoriteter og skoler deltager. Formålet er at skabe opmærksomhed om racisme og intolerance.