Artikel14.9.2011

'Det hele menneske' skal skaffe medaljer til Danmark

I forbindelse med valgkampen sætter Spillerforeningen og Danske Elitesportudøveres Forening fokus på den fremtidige sportspolitik. Flere medaljer til Danmark kræver hensyn til elitesportsudøveren som 'det hele menneske'.Med målet om at få flere medaljer til Danmark skal der i højere grad tages højde for ’det hele menneske’ i elitesporten inklusiv hensyntagen til økonomi, uddannelse og jobmuligheder. Elitesportsudøvere skal have en hverdag, der hænger sammen, og som giver dem mulighed for at fortsætte i et nyt job, når sportskarrieren en dag slutter. Det er den samlede udmelding fra Mark O. Madsen og Thomas Lindrup, formænd i hhv. Danske Elitesportsudøveres Forening (D.E.F.) og Spillerforeningen.

Økonomisk støtte til de trængende
I dag kæmper mange elitesportsudøvere i mindre sportsgrene med at få økonomien til at hænge sammen, samtidig med at træning, stævner og kampe fylder det meste af kalenderen. Derfor skal støtten fra Team Danmark til elitesportsudøverne øges og fordeles efter behov.

Mark O. Madsen uddyber: ”De fleste har intet begreb om, hvad det kræver af tid og ressourcer fx at kvalificere sig til et OL. Men ud over alt dette må nogle af de bedste i Danmark, som også er blandt verdenseliten, selv skaffe ekstra midler til at få betalt regningerne. I D.E.F. ønsker vi, at støtten fra Team Danmark øges og tilfalder dem, der har mest brug for det.

Fordelingen efter behov fra Team Danmark vil sende penge til de mindre ressourcestærke som eksempelvis svømmere og ikke til sportsudøvere i store sportsgrene som fodbold og håndbold.

Støtte i overgangen til en ny karriere
En elitesportsudøvers karriere er ofte af kort varighed, hvilket betyder, at der på et tidspunkt skal sadles om til en ny karriere. Men transitionen til erhvervslivet kræver fleksible uddannelsesvilkår og dispensationsmuligheder.

Thomas Lindrup kender til gode ordninger, som han gerne ser udbredt: ”På flere universiteter og university colleges rundt omkring i landet findes der rådgivningsordninger, som bl.a. sørger for at få eksamener passet ind med en kamp eller et stævne i kalenderen. Det er den slags ting, vi skal have spredt til flere uddannelsesinstitutioner.

Mark O. Madsen supplerer: ”Vi skylder Danmarks sportsambassadører hjælp med overgangen til et nyt liv. Som samfund kan vi ikke være bekendt at vende ryggen til dem dagen efter, at vi har tiljublet dem foran skærmen. Desuden må man heller ikke glemme de helt specielle kompetencer, som elitesportsudøvere kan tage med over i erhvervslivet. De er et stort aktiv for Danmark.

Således er det nødvendigt i højere grad at gøre offentlige og private virksomheder opmærksomme på elitesportsudøvernes ressourcer. Disse skal udnyttes maksimalt enten i fleksible job sideløbende med sportskarrieren eller i fuldtidsjob efterfølgende.Med målet om at få flere medaljer til Danmark skal der i højere grad tages højde for ’det hele menneske’ i elitesporten inklusiv hensyntagen til økonomi, uddannelse og jobmuligheder. Elitesportsudøvere skal have en hverdag, der hænger sammen, og som giver dem mulighed for at fortsætte i et nyt job, når sportskarrieren en dag slutter. Det er den samlede udmelding fra Mark O. Madsen og Thomas Lindrup, formænd i hhv. Danske Elitesportsudøveres Forening (D.E.F.) og Spillerforeningen.