Artikel18.11.2011

Blatter får kritik af Superliga-spillere

FIFA-præsident Sepp Blatter har udtalt, at der ikke findes racisme i fodbold. Men de danske spillere er uenige og støtter op om kampen mod racisme.Udtalelserne fra FIFA-præsident Sepp Blatter om, at der ikke findes racisme i fodbold har vakt harme på tværs af fodboldverdenen. Herhjemme tager spillerne også afstand fra holdningerne.

Blandt andet FC Københavns Thomas Kristensen stiller sig op i rækken af kritikere: ”Så længe, der er racisme i samfundet, vil det være naivt at tro, at det ikke også findes i fodboldens verden. Derfor er vi spillere også en del af kampagnen Giv Racismen Det Røde Kort som i mange andre lande. Vores virkelighedsopfattelse er en anden end Sepp Blatters, men vi håber, at diskussionen vil være med til at flytte holdninger i FIFA,” siger Thomas Kristensen.

Det samme gælder for Lyngbys Bajram Fetai, der mener, at det er vigtigt, at rollemodellerne tager ansvaret på sig: ”Det er jo det samme som at sige, at der er fred i verden. Den dag racismen er bekæmpet vil vi have fred i verden, men indtil da må vi spillere gå forrest og være med til at tage afstand fra racistisk opførsel. Det er derfor, jeg er aktiv i Giv Racismen Det Røde Kort,” siger Bajram Fetai.

Kontakt projektleder Simon Christensen på 51 20 54 08 eller simon@stopracismen.dk for mere information.