Holdning21.6.2022

Sahl Michael Sahl Hansen Det er ikke den optimale løsning, at spillerne igen kun kan suspendere deres kontrakter

Af Michael Sahl Hansen

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.

Med den nye aftale om at kunne suspendere kontrakten frem til sommeren 2023, hvis man spiller i Rusland eller Ukraine, fjerner man ikke den usikkerhed, som fodboldspillerne lever i.

Det har taget lang tid, men nu har FIFA meldt ud, hvad der skal ske med de spillere, der er på kontrakt i en russisk eller ukrainske klub. De kan i den kommende 2022-2023-sæson suspendere deres kontrakter og finde et andet sted at spille. Det er samme model, som man konstruerede til efterårssæsonen.

Det er dog langtfra et ønskescenarie.

Vi mener ikke, at det er den optimale løsning for spillerne. Vi havde gerne set, at man fik mulighed for at ophæve sin kontrakt. Den løsning, der er truffet, gør, at spillerne fortsat skal leve i usikkerhed og nu igen skal ind i et forløb, hvor de er ’udlånt’ i et år. Det gør det svært at skabe kontinuitet og en stabil hverdag for spillerne og deres familier.

Samtidig har vi svært ved at forstå, at der skulle gå så lang tid, før man kom frem til denne mellemløsning.

Vi har i hele forløbet været i tæt dialog med vores kolleger i den internationale spillerforening, FIFPRO, og vi er glade for det store arbejde, som FIFPRO har ydet i den her situation. Vi har haft tæt dialog under hele forløbet.