21. 06. 2022

Det er ikke den optimale løsning, at spillerne igen kun kan suspendere deres kontrakter

Med den nye aftale om at kunne suspendere kontrakten frem til sommeren 2023, hvis man spiller i Rusland eller Ukraine, fjerner man ikke den usikkerhed, som fodboldspillerne lever i.

Det har taget lang tid, men nu har FIFA meldt ud, hvad der skal ske med de spillere, der er på kontrakt i en russisk eller ukrainske klub. De kan i den kommende 2022-2023-sæson suspendere deres kontrakter og finde et andet sted at spille. Det er samme model, som man konstruerede til efterårssæsonen.

Det er dog langtfra et ønskescenarie, mener vores direktør, Michael Sahl Hansen.

- Vi mener ikke, at det er den optimale løsning for spillerne. Vi havde gerne set, at man fik mulighed for at ophæve sin kontrakt. Den løsning, der er truffet, gør, at spillerne fortsat skal leve i usikkerhed og nu igen skal ind i et forløb, hvor de er ’udlånt’ i et år. Det gør det svært at skabe kontinuitet og en stabil hverdag for spillerne og deres familier.

- Samtidig har vi svært ved at forstå, at der skulle gå så lang tid, før man kom frem til denne mellemløsning, siger Michael Sahl Hansen.

Han har i hele forløbet været i tæt dialog med kolleger i den internationale spillerforening, FIFPRO, og roser det arbejde, de har leveret.

- Vi er glade for det store arbejde, som vores sammenslutning af spillerforeninger, FIFPRO, har ydet i den her situation. Vi har haft tæt dialog med dem under hele forløbet, slutter Michael Sahl Hansen.