Spiller til Spiller4.3.2022

67: #FodboldtrøjeFredag: Til kamp mod kræft

Play button

Én gang om året rækker fodboldens fællesskab ud over noget, der er langt større og stærkere end legen med den lille runde bold.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast, Soundcloud

Play button
Sound

En atypisk Brøndby-trøje, en historisk Schalke 04-trøje og en zebrastribet Juventus-trøje er i spil. De gemmer alle på fine anekdoter. Og de betyder noget ganske særligt. Tag nu bare den kongeblå Schalke-trøje.

- Den byttede jeg mig til, da vi vandt 2-0 i Champions League over Schalke. Det var en helt speciel dag.

Manden, der fortæller, er Jan Michaelsen. Datoen for sejren over Schalke er den 11. september 2001. Om eftermiddagen bliver Jan Michaelsen vækket af sin værelses- og holdkammerat i Panathinaikos, landsmanden René Henriksen. Der er noget, Jan Michaelsen skal se i fjernsynet, mener René Henriksen.

Sammen på hotelværelset i Gelsenkirchen ser de to tidligere AB-spillere så endnu et fly komme bragende ind i Twin Tower i New York. Alligevel bliver Champions League-kampen spillet få timer senere, og Michaelsen sikrer sig en blå trøje til sin store samling.

- Det var lidt surrealistisk. Grækerne er meget emotionelle, og der blev talt om 60.000 døde. Så galt gik det gudskelov ikke. Men vi vidste godt, at der var noget helt galt, og at verdenen nok ville være forandret for altid, siger Jan Michaelsen.

Det fedeste job i verden

I dag har han selv en podcast. Og i Spillerforeningens podcast Spiller til Spiller, der udkommer i anledning af Børnecancerfondens Fodboldtrøjefredag, kan du høre ham fortælle om, hvad fodboldtrøjer betyder for ham. Siden karrierestoppet for snart 15 år siden er han blevet i fodboldverdenen i forskellige roller. Det samme er Thomas Lindrup, der i dag er chefrådgiver i Spillerforeningen.

- Det at være fodboldspiller kan ikke sammenlignes med noget som helst andet. Men det er ikke sådan, at jeg savner det hver evige eneste dag. Det var en fed tid, men nu nyder jeg også at hjælpe og give unge fodboldspillere gode råd, understreger Thomas Lindrup.

- Skal vi ikke bare være ærlige og sige, at det jo var det fedeste job i verden at være fodboldspiller. Den fedeste tid i ens liv. Det er ikke sikkert, min kone bliver så glad for at høre det. Men det var altså den absolut bedste periode, siger Jan Michaelsen med et bredt smil.

Thomas Lindrup har ikke en lige så stor samling af fodboldtrøjer som Jan Michaelsen. Lindrup har foræret mange af de trøjer væk, som han byttede sig til undervejs i karrieren.

- Vi spillede Champions League i 1998 imod Bayern München, Barcelona og Manchester United. Jeg har en kollega, der er ellevild United-fan, og han fik den United-trøje, jeg byttede mig til. Den betyder mere for ham end for mig, fortæller Thomas Lindrup.