Spiller til Spiller21.1.2022

63: Simons sindssyge år

Play button

Individuel hæder. EM på hjemmebane. Og heltegerningen mod Finland. I denne udgave af ’Spiller til Spiller’ kigger 32-årige Simon Kjær tilbage på fodboldkarrierens mest begivenhedsrige fodboldår.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast

Play button
Sound

Kontraktforlængelsen med AC Milan. EM på hjemmebane. Christian Eriksens kollaps. Nomineringen til Ballon d’Or. Kåringen som ’Footballer of the Year’ af the Guardian. Og korsbåndsskaden på falderebet.

2021 har været et begivenhedsrigt år for Simon Kjær. Velsagtens det mest begivenhedsrige af slagsen i den 32-årige landsholdsanførers levetid.

- Jeg tror, at jeg på et tidspunkt, skal gå igennem, hvad det egentlig er, der er sket i ’21. Der er sket så meget, og der har været så meget run på, siger Simon Kjær i Spillerforeningens podcast, ’Spiller til Spiller’.

- ’21 har været fuldstændig sindssygt.

Kom Eriksen til undsætning

Han vil egentlig helst have det udfaset. At det »fader ud«. Men Simon Kjærs heltegerning i forbindelse med Christian Eriksens kollaps vil for altid være en del af fortællingen om netop Simon Kjær. Om han vil det eller ej.

For selvom han befandt sig i den anden ende af banen, var han en af de første til at tilse Christian Eriksen, da sidstnævnte kollapse.

- Det kom fuldstændig instinktivt, fortæller Simon Kjær, der efterfølgende blev hyldet verden rundt for sin gerning.

- Du kan ikke forberede dig på de der ting. Hvad der skete, det skete. Og vi reagerede alle sammen på bedst mulig måde og i bedste tro. Jeg lægger ikke så meget i det. For mig var det meget naturligt, uddyber han i udsendelsen.

»Jeg ville aldrig nogensinde kunne være kommet igennem den dag uden at læne mig op ad alle dem, der stod omkring mig«

Simon Kjær i Spiller til Spiller

Han betragter det på én og samme tid som »et overstået kapitel« og som noget, der vil være hos ham »resten af livet«.

- Jeg ville aldrig nogensinde kunne være kommet igennem den dag uden at læne mig op ad alle dem, der stod omkring mig. Og det sammenhold, vi har, og det sammenhold, der altid har været på landsholdet.

- Selvfølgelig er der billeder og ting, man husker, men i stedet for at tænke så meget over det, er det bare at tage det ind som en del af processen, en del af min karriere, en del af mit liv. Og bruge det til at komme videre. Og jeg er videre. Jeg har det godt, og jeg ved, at Christian og familien har det godt.

Mere hyldest på bagkant

Selvom vi er gået ind i ’22, så kan Simon Kjær tilføje endnu en milepæl til ’21. For han kan nemlig lade sig hylde som Årets Mandlige Fodboldspiller 2021 i Danmark.

- Det er endnu engang en stor ære at blive kåret til det. Det vil være noget, der altid står mig utrolig nært, og som jeg er utrolig stolt over at have opnået. Det er fantastisk.

Det er anden gang i karrieren, Simon Kjær modtager prisen om Årets Mandlige Fodboldspiller. Første gang var i 2009, hvor han både blev kåret som Årets Mandlige Fodboldpiller og Årets Mandlige Talent.

»Mit navn vil altid stå der. Så det er selvfølgelig også noget, der betyder noget, når jeg engang er færdig med at spille fodbold«

Simon om betydningen af kåringen som Årets Mandlige Fodboldspiller

Selvom han selv – med et glimt i øjet – siger »kun« om de to kåringer, så konsoliderer den seneste af slagsen hans plads i det fornemme selskab af tidligere vindere af prisen, der bl.a. tæller Harald Nielsen, Preben Elkjær, Peter Schmeichel og Michael Laudrup.

- Det er et privilegium at få muligheden – og selv at have gjort det muligt – at komme ind i det selskab. Mit navn vil altid stå der. Så det er selvfølgelig også noget, der betyder noget, når jeg engang er færdig med at spille fodbold. Det vil være noget, jeg kan kigge tilbage på, og som jeg altid vil være stolt over.

Simon Kjær fortæller om det hele i den udgave af Spillerforeningens podcast, hvor du også kan høre:

• Simon Kjær sætte ord på den lederrolle, han har i AC Milan og på Herrelandsholdet
  • Hvordan Kjær konfiskerer mobiltelefoner i styrkelokalet
  • Om nøglen til hans mentale styrke
  • Og hvordan Højbjerg og Mæhle beskriver deres anfører

Musikdesign: Magnus Mattsson