Artikel29.9.2021

Overlæge: Professionelle fodboldspillere er ikke i øget risiko for hjerteproblemer

Vi har set relativt mange hjerteanfald blandt professionelle fodboldspillere den seneste tid. Men sportsudøvere har ikke grund til bekymring, mener overlæge ved afdeling for Hjertesygdomme på Aarhus Universitetshospital.

Af Michael Hehr

Skal du som fodboldspiller være bekymret for at blive ramt af hjerteanfald?

»Nej« siger professor Henrik Kjærulf Jensen, der er overlæge ved afdeling for Hjertesygdomme på Aarhus Universitetshospital.

- Som sportsudøver har man ikke øget risiko i forhold til ikkesportsudøvere, fastslår han.

Det seneste år har vi ellers set flere eksempler på professionelle fodboldspillere, der bliver ramt af hjerteanfald. Men at vi har set så relativt mange tilfælde på kort tid, er tilfældigt.

»Det er også derfor, vi i Danmark ikke tilråder, at alle, der er over 15 år og dyrker sport, skal have en større hjerteundersøgelse«

Henrik Kjærulf Jensen

Derfor ser Henrik Kjærulf Jensen ingen grund til at implementere årlige, obligatoriske hjerteundersøgelser af alle spillere eller lignende.

- Vi har tidligere vurderet sportsudøvelse og risiko for hjertestop og pludselig, uventet død. Det er der lavet mange internationale rapporter om, og vi har også forholdt os til det i Danmark. Gennem årene har vi set op til fem tilfælde med sportsudøvere, der oplever noget lignende om året.

- Selvom op til fem tilfælde er mange for de enkelte og deres familier, og har store konsekvenser for dem, så er det et meget lille tal i forhold til alle dem, der dyrker sport. Det er også derfor vi i Danmark – og de fleste andre nordeuropæiske lande – har sagt, at vi ikke tilråder, at alle, der er over 15 år og dyrker sport, skal have en større hjerteundersøgelse. For man ville oftest ikke have fanget de her tilfælde på forhånd, forklarer overlæge Henrik Kjærulf Jensen.

Det betyder dog ikke, at der ikke kan være god grund til at få undersøgt sit hjerte, for man kan godt være genetisk disponeret for hjerteproblemer.

- Hvis ens far døde som 30-årig af hjerteproblemer, så kan det godt være, man skal tage til sin læge og få lavet et hjertediagram, men generelt set skal man nyde sin sport og ikke gå og være bange.

- Gevinsten ved at dyrke sport er meget højere end risikoen, fastslår Henrik Kjærulf Jensen.