13. 08. 2021

Anførere: Fodbolden kan favne alle farver

Både anfører i FC Nordsjælland, Lærke Tingleff Søndergaard, og VFF-kaptajn Jeppe Grønning vil gå forrest med budskabet om at inkludere alle.

TEKST: DAN SØRENSEN | FOTO: DEJAN OBRETKOVIC, GONZALES PHOTOHOLD

Hold godt øje med overarmen hos Lærke Tingleff Søndergaard og Jeppe Grønning i de næste par spillerunder. Det er ikke fordi, de har været ekstra meget i styrkelokalet, men anførerbindene falder særligt i øjnene i de næste par spillerunder i Gjensidige Kvindeligaen og 3F Superliga. Dansk fodbold males nemlig i regnbuefarver.

- Jeg synes, det er fantastisk, at fodbolden er med til at vise vejen for en bedre fremtid og en bedre verden. I vores verden gør vi meget ud af at være inkluderende og give alle lige muligheder. Sådan burde det jo være overalt, siger Lærke Tingleff Søndergaard, som er anfører for FC Nordsjælland.

Hendes anførerkollega hos Viborg FF’s 3F Superliga-mandskab, Jeppe Grønning, er stolt over at være anfører midt i en regnbuefarvet kampagne og dermed være med til at sætte fokus på ting, der er større end det, han selv går og beskæftiger sig med til hverdag.

- Vi vil så gerne vinde hver eneste kamp. Men verden har alligevel større udfordringer at tumle med. I fodbold ser vi på personligheder og kvaliteter. Styrken i vores verden er netop de mange forskellige personligheder og baggrunde, og sådan skulle det gerne være helt generelt i samfundet, understreger Jeppe Grønning.

I de næste par spillerunder er anførerbindene og hjørneflagene klædt i regnbuefarver. For at hylde mangfoldigheden og forskelligheden.

- Fodbold er for alle og kan favne alle – uanset køn, etnicitet, religion, seksualitet og social status i samfundet. Derfor er det også ekstremt vigtigt, at vi går forrest med budskabet om at inkludere alle, fortæller Jeppe Grønning.

Lærke Tingleff Søndergaard er også stolt af at være en del af kampagnen i de næste par spillerunder. Men det er kun et skridt på vejen til at opnå en bedre verden, mener hun.

- Det er ikke nok kun at have fokus på de her ting et par uger om året. Det burde være en helt naturlig del af vores alle sammens hverdag, at vi accepterer hinanden. Det er folks hverdag og liv, der står på spil her, fastslår FC Nordsjælland-anføreren.

Få de bedste nyheder direkte i din indbakke - tilmeld dig vores nyhedsbrev