Spiller til Spiller11.3.2021

47: Dommerformanden forklarer #1: Det skal du vide om VAR

Play button

Der er meget debat om VAR. Der er også mange misforståelser. Hør dommerformand Michael Johansen udrydde misforståelser og opklare tvivlsspørgsmål i den her udgave af vores podcast, ’Spiller til Spiller’.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast, Soundcloud

Play button
Sound

Stopper dommerne med at dømme, fordi de nu har VAR i ryggen? Er det dommerne, der har valgt at implementere VAR? Og er VAR fejlfrit?

Svaret til alle ovenstående spørgsmål er »nej«. Svaret er også »nej«, når man spørger dommerformand Michael Johansen, om vi i indeværende sæson ser den optimale udgave af VAR. Det kan vi først forvente, når dommerne har brugt VAR i to eller tre sæsoner.

- VAR er ikke fejlfrit, fastslår Michael Johansen.

- Nogen har på en eller anden måde fået sagt, at VAR kommer ind nu, og så redder det alt. Det er helt misforstået, fortæller han i podcasten ’Spiller til Spiller’.

»Der er ikke noget med, at man venter på, at VAR skal komme ind og blande sig her«

I skrivende stund har VAR ikke desto mindre korrigeret omkring 30 åbenlyse fejl, og dommerformanden forventer, at det tal ender et sted mellem 60 og 70, når sæsonen er slut. Åbenlyse dommerfejl, der potentielt kunne ændre udfaldet af sæsonen. Og det er formålet med VAR.

- Vi skal ikke ind og optimere kendelserne, men vi skal fjerne det, der åbenlyst er forkert, understreger Michael Johansen.

Det er altså ikke VAR, der dømmer kampen. Og VAR har heller ikke det sidste ord. Det har dommeren.

- De tager beslutninger, og de skal tage beslutninger. Jeg tror, det er en misforståelse, der kører derude, at de ikke tager beslutninger i situationen. Dommeren skal tage sin beslutning på stedet, og det skal linjedommeren også. Det kommer prompte i headsettet.

- Så der er ikke noget med, at man venter på, at VAR skal komme ind og blande sig her. Det er meget vigtigt. Man så det faktisk i Rusland til VM, at nogle dommere næsten stoppede med at dømme, og oplagte straffespark fik lov til at køre, fordi så kunne VAR jo komme at redde. Det er no-go. Dommerne dømmer for det, de ser derinde. Og de ønsker ikke, at VAR skal blande sig, fordi de skal jo dømme rigtigt, siger Michael Johansen i udsendelsen.

Første af flere udsendelser med dommerformanden

Formålet med udsendelsen er at opklare uklarheder og misforståelser. At få forklaret, hvordan VAR rent faktisk fungerer, så du som spiller er mest muligt oplyst. Det er vores formål, og det er også Michael Johansens ønske.

- Det er vigtigt, at spillerne er helt bekendte med, hvad der rører sig omkring VAR. Det er trolds alt dem, der er hovedaktørerne. Og jeg synes ikke, det er tilfredsstillende, hvis de render rundt og mangler noget vigtig information eller er i tvivl om, hvad der reelt sker.

Udsendelsen markerer indledningen på et samarbejde mellem os i Spillerforeningen og Michael Johansen. Hvor den første udsendelse sætter præmissen for VAR, vil de kommende udsendelser tage udgangspunkt i specifikke kendelser og regler.

Og her har du som spiller mulighed for at stille spørgsmål til Michael Johansen, hvis der er en kendelse eller en regel, du gerne vil tales igennem. Har du det, kan du sende en mail til Patrick Kristensen, der er rådgiver i Spillerforeningen. Så videreformidler han – helt anonymt – dit spørgsmål.

I den her udsendelse forklarer Michael Johansen:

• Hvordan VAR, AVAR og operatøren konkret arbejder i VAR-vognen
  • Hvordan kommunikationen er mellem VAR-vognen og dommerne på banen
  • Hvordan dommerne konstant træffer beslutninger, selvom de ikke fløjter eller løfter flaget
  • Hvorfor det ikke er mere retfærdigt, at der er 11 kameraer til nogle superligakampe og kun seks til andre