Spiller til Spiller7.1.2021

39: Kasper Schmeichel om at savne fans, latterlige statistikker og en stærk fodboldnation

Play button

Selv om Kasper Schmeichel er 34 år, har han aldrig været mere ærgerrig, end han er nu. Han har heller aldrig sat mere pris på tilværelsen, end han gør nu. Derfor er han taknemlig for, at han – modsat så mange andre – kan gå på arbejde. Men det er ikke det samme uden fans. Og den seneste tid har han fået genopfrisket, hvor meget fans betyder for ham og for fodbolden.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast, Soundcloud

Play button
Sound

- Det har været et år, hvor danske fodboldspillere har sat sit aftryk og sit præg på fodboldverdenen.

Kasper Schmeichel er klar over, at han ikke er den eneste danske fodboldspiller, der har præsteret på et højt niveau i 2020.

Det er der nemlig flere, der har. Blandt andre Simon Kjær og Pierre-Emile Højbjerg, som sammen med Kasper Schmeichel var nomineret til Årets Mandlige Fodboldspiller 2020.

- Fremragende spillere begge to. Fremragende mennesker. Jeg er meget beæret over at have været nomineret sammen med dem, fastslår Kasper Schmeichel i Spillerforeningens podcast, ’Spiller til Spiller’.

Men der er kun én, der kan vinde. Og de mandlige fodboldkollegaer har peget på Kasper Schmeichel som Årets Mandlige Fodboldspiller 2020.

- Det er en rigtig stor ære, siger Kasper Schmeichel, der kan lade sig hylde som Årets Mandlige Fodboldspiller for tredje gang.

Kasper Schmeichel er taknemlig

Med årene er 34-årige Kasper Schmeichel blevet mere bevidst om at nyde tilværelsen. Eller snarere at sætte pris den. At sætte pris på livet som landsholds- og Premier League-målmand og de oplevelser, det bringer.

Det skyldes ikke mindst samtaler med Lars Høgh – målmandstræner på landsholdet og en livslang ven af Schmeichel-familien.

- Nogle af de samtaler, jeg har haft med Lars Høgh, har virkelig sat dybe aftryk. Han har altid sagt – og det er ikke før for ikke så længe siden, at det virkelig betød så meget – at der er et antal på alt her i livet.

- Der er et antal på, hvor mange gange du kommer til at stå op om morgenen, der er et antal på, hvor mange gange du får lov til at spille en fodboldkamp, så nyd nu de her ting, for du ved ikke, hvad antallet er. Og det er noget, jeg virkelig har taget til mig, fastslår Schmeichel.

Surrealistisk oplevelse uden fans

I 2020 har han ikke kun glædet sig over at spille kampe i en verdens bedste ligaer – han har glædet sig over noget så basalt som at kunne arbejde.

- Vi er jo sindssygt heldige, at vi kan fortsætte med at arbejde. Der er rigtig mange, der ikke kan det.

Men selvom Schmeichel trods alt kan spille kampe, er ikke det samme. Det er ikke det samme at gå på arbejde som fodboldspiller, når der ikke er fans.

- Fodbold uden fans er ikke det samme. Det er det, fodbolden generelt skal lære af det her. Det er, hvor meget fansene betyder, og hvor meget vi skal sætte pris på dem.

- Når vi spiller i Parken, ved vi, at de sidder derhjemme og kigger med. Men vi savner at høre dem på stadion. Vi savner at have dem på stadion. Det er ikke det samme. Det er det ikke.

- Uden fansene findes klubberne jo ikke. Så findes vores arbejde jo ikke. Det ved vi jo godt, og på det danske landshold har vi altid været gode til at anerkende, hvor meget vores fans betyder.

- Når man sidder herhjemme i lockdown og tænker tilbage på kampe inde i Parken… Schweiz-kampen med den atmosfære der var. Hele den stemning med et fyldt Parken, en sejr og at kunne dele det med publikum og alt sådan noget. Nu, når du vinder, giver du lige hånd til din modstander, og så er det dét. Der ikke noget trafik, og du er hjemme inden for ti minutter. Det er meget surrealistisk oplevelse.

- At få dem tilbage bliver stort. Jeg glæder mig virkelig til den dag, fastslår Kasper Schmeichel.

Hør landsholdskeeperen sætte flere ord på, hvordan han har oplevet år 2020 i vores kåringsinterview, hvor han også fortæller:

• Hvordan han først blev målmand som 14-årig
  • Hvorfor han ikke giver noget for målmandsstatistikker
  • Hvordan han ikke er afvisende over for et skifte til en anden liga
  • Og hvordan han som 34-årig aldrig har været mere ærgerrig