Lee risikerer permittering kort tid efter kontraktunderskrivelse

Feature22.3.2020

Lee risikerer permittering kort tid efter kontraktunderskrivelse

Det er få uger siden, han underskrev kontrakten med norske Raufoss IL. Nu er Lee Rochester Sørensen fanget i sin lejlighed i Vanløse, hvor han risikerer at måtte blive uden løn i op til 26 uger.

Af Michael Hehr

- Der er mange ting, der er vigtigere end fodbold.

Lee Rochester Sørensen er hurtig til at sætte tingene i perspektiv.

- Det er nogle super vigtige ting, der skal på plads, før vi kan tale om at spille fodbold igen. Det må man acceptere, og jeg har fuld forståelse for situationen, understreger han.

Han ved godt, at fodbold er en lille ting i det store billede – særligt i de her dage, hvor lande og samfund er lukket ned.

»Der skal spares nogle penge rundt omkring, og det har jeg fuld forståelse for «

Otte timers køretur

Det er ikke desto mindre Lee Rochester Sørensens levevej. Den levevej, der for bare nogle uger siden sendte den professionelle fodboldspiller til den norske by Raufoss, der ligger cirka to timers kørsel nord for Oslo.

- Jeg var til en slags prøvetræning, hvor de skulle se mig an, og jeg skulle se dem an. Vi blev ret hurtigt enige om, at det kunne blive godt for begge parter, og så skrev vi en kontrakt.

- Efter jeg havde skrevet under, skulle jeg hjem til Danmark for at hente noget mere tøj og alt muligt andet praktisk. Det faldt sammen med, at vi havde en friweekend, hvor jeg kunne køre efter træning torsdag og så først havde træning igen mandag.

Foto © Raufoss Fotball

Med en betalt flybillet sagde Rochester Sørensen farvel til træneren, der ønskede ham en god tur.

- Der gik akkurat fem minutter, før han så sagde til mig, at jeg ikke skulle tage ud i lufthavnen, fordi de norske myndigheder frarådede det.

- Jeg fik i stedet stillet en bil til rådighed, så jeg kunne køre hjem. En tur på otte timer. Men det blev jeg jo nødt til, fordi jeg skulle hjem og hente mine ting, siger Lee Rochester, der ankom til sin lejlighed i Vanløse sent ud på natten.

Ens for alle

Dagen efter blev grænserne lukkede, mens store dele af det danske samfund allerede var i dvale. Rochester er fanget i sin lejlighed i Vanløse, hvor han følger tingenes udvikling.

En ting er den pandemi, der hærger. Noget andet er fodboldspillerens ansættelsesforhold. For i Norge er der en lov på arbejdsmarkedet, der tillader at sende sine medarbejder hjem uden løn i en periode. Det kaldes en permittering, og det er noget, flere arbejdsgivere – heriblandt de norske fodboldklubber – undersøger mulighederne for.

»Det tager jo noget tid at komme ind på sine nye kollegaer. Jeg synes, jeg var godt i gang med det, og jeg var ved at føle mig komfortabel på holdet og i omklædningsrummet«

- Det var der ikke nogen, der havde forestillet sig, men det er nu engang sådan, det er. Der skal spares nogle penge rundt omkring, og det har jeg fuld forståelse for. Det er bare super ærgerligt, at det er sådan, situationen er. Jeg kan ikke gøre andet end at acceptere det. Det er jo ens for alle, siger han.

- Man må tage det lidt som det kommer og være positiv. Der er ikke andet at gøre.

Må starte forfra, når han kommer tilbage

Beslutningen er ude af hans hænder. Sådan er det med så meget for de fleste af os i skrivende stund. Derfor fokuserer han på det, han kan påvirke.

- Det, der er lidt ærgerligt for mig, er, at jeg ikke kender mine holdkammerater helt endnu. Det tager jo noget tid at komme ind på sine nye kollegaer. Jeg synes, jeg var godt i gang med det, og jeg var ved at føle mig komfortabel på holdet og i omklædningsrummet.

- Det kan godt være, at jeg skal starte forfra med det, når vi kommer tilbage. Det skal bygges op igen, men det er, hvad det er. Det tager jeg ikke så tungt. Jeg prøver at fokusere på, det jeg kan påvirke – nemlig at være klar, når jeg kommer tilbage, siger Lee Rochester Sørensen.