Artikel7.12.2020

Korsbåndsskadet AGF-anfører er taknemmelig for gratis træningstilbud: Rykker mig hele tiden

Det blev en sort efterårspremiere, da fodboldkvinderne i Aarhus for første gang skulle repræsentere den hvide AGF-trøje. Et tilskuerrekordforsøg måtte afblæses grundet coronaudbrud, og anfører Christina Ravn blev korsbåndsskadet.

Af Martin Dons

Efteråret kunne ikke være begyndt dårligere for Christina Ravn. For allerede i sæsonens første kamp måtte AGF-anføreren udgå med en korsbåndsskade. Så i stedet for et efterår med lange knopper og græs på knæene har den stået på operation og genoptræning i kampen for at komme tilbage til fodbolden.

En holdkammerat fortalte hende om ProTreatment og Nicklas Falkesgaard i Aarhus, og siden har Christina Ravn genoptrænet der. Og det var her, hun hørte om Spillerforeningens gratis træningstilbud i vintermånederne.

- Jeg er ved at være gammel i fodboldforstand, og derfor vil jeg have de bedste forudsætninger for at komme tilbage. Og i forhold til, hvad jeg har været igennem ved det kommunale, har jeg i træningen hos ProTreatment flyttet mig meget på kort tid, fortæller Christina Ravn.

Hun har taget Team Spillerforeningens tilbuddet til sig og meldt sig til træningerne hele måneden.

- Jeg blev opereret den 30. oktober, og så foreslog Nicklas, at jeg deltog i Team Spillerforeningens træning, hvor der foruden træningen også indgår behandling. Jeg har brug for at komme hurtigt tilbage, men ikke for enhver pris. Her foregår det i et kontrolleret miljø, hvor der er én, som har øje på, at jeg gør det rigtigt og bygger på.

- Jeg har meldt mig til alle træninger, og jeg er mega fan. Jeg synes, det er genialt, og jeg fatter ikke, at der ikke er flere, der deltager, siger Christina Ravn, som har opfordret holdkammeraterne til at udnytte medlemstilbuddet.

Flytter sig hele tiden

Hun mærker – nærmest fra træning til træning – hvordan hun flytter sig.

- Jeg flytter mig hele tiden på, hvor langt jeg kan være med i træningen. Jeg får genopbygget muskulaturen omkring mit skadede knæ i et trygt miljø, hvor fysioterapeuten kender mit forløb og ved, hvordan vi kan presse mig. Det er et enormt trygt miljø at være i.

- Når man er vant til at træne hver eneste dag, så mangler man at brænde noget krudt af, og man mangler at give kroppen velvære. Så er det dejligt at komme af sted og træne med ligesindede og mærke, man flytter sig.

Hun har aldrig tidligere gjort brug af tilbuddet, som har kørt i en årrække, og det fortryder hun.

- Jeg kommer til at deltage i al den tid jeg er aktiv. Det er så givende, at det vil jeg fortsætte med, indtil jeg ikke kan mere, siger Christina Ravn, som deltager sammen med en holdkammerat.

Det hører desværre ikke til sjældenhederne, at kvindelige fodboldspillere bliver ramt af korsbåndsskader. I foråret 2019 viste en optælling foretaget af Spillerforeningen, at der sammenlagt var alarmerende 16 korsbåndsskader i de otte trupper, der deltog i Kvindeligaens grundspil, mens der i de otte omklædningsrum sad yderligere 13 spillere, der tidligere havde siddet ude med netop den type skader. Du kan læse vores tema om korsbåndsskaber i kvindefodbold her.