»Det er sgu bare at parkere hovedet i omklædningsrummet«

Feature23.6.2020

»Det er sgu bare at parkere hovedet i omklædningsrummet«

Det er det værste, du kan gøre ved en fodboldspiller. At tage bold og bane fra ham. Og bytte det ud med et tomt træningslokale. Læg dertil en skadessag, som der også lige skal styr på. Jonas Brix-Damborg var gennem møllen i efteråret.

Af Martin Dons

Det gabende, kedelige genoptræningslokale. Helt alene, mens dine holdkammerater er i gang på grønsværen. I gang med at forberede den næste detalje, den næste kamp. Det er den virkelig, der rammer én, når skaden sender dig i isolation i styrkelokalet.

- Du lever bare i en osteklokke. For fodboldspillere handler det om at være på plænen og træne sammen med alle gutterne, og det har du ikke mulighed for, når du er skadet. Der får du dit dødssyge program af fysioterapeut, som du laver, og så laver du lige lidt ekstra, for den tid, hvor du er oppe i styrkelokalet, går bare langsomt. Det er kedeligt.

»Det er et stykke professionelt arbejde, der skal gøres, og det er sgu bare at parkere hovedet i omklædningsrummet og så gå op i styrkelokalet og lave sine ting«

Det er Jonas Brix-Damborgs ord. Men de kunne være kommet ud af munden på de fleste skadede fodboldspillere. Han sætter flere ord på.

- Det er nødvendigt for at komme stærkt, hurtigt og sikkert tilbage uden at få tilbagefald, når man kommer tilbage på plænen. Det har jeg brugt som motivation.

- Det er et stykke professionelt arbejde, der skal gøres, og det er sgu bare at parkere hovedet i omklædningsrummet og så gå op i styrkelokalet og lave sine ting og så gå tilbage igen. Det er en mental udfordring. Det kan lyde nemmere, end det egentlig er.

Hjælp til skade og skadessag

Derfor er det de små sejre, man må fejre i et genoptræningsforløb, mener Brix-Damborg.

- Det er en isoleret verden, hvor man bare kører sit eget show og genoptræner og ikke er en del af truppen på samme måde, så første skridt er at være ude på banen og løbe og lave nogle øvelser med fysioterapeuten. Det er jo en sejr i sig selv. Du kan dufte noget af den stemning, der er i en holdtræning. Og senere kommer du selv med i holdtræning – det er jo det, du går og venter på og hungrer efter.

Men en skade tvinger dig ikke alene i styrkecentret for at genoptræne. Med skaden følger også papirarbejdet, når skadessagen kører. Og tungen skal holdes lige i munden, for at alle papirer bliver udfyldt korrekt, og alle deadlines overholdes. De bekymringer slap Hobro-kaptajnen dog får, da han tog fat i Spillerforeningen i forbindelse med sin skade. En telefonopringning, han ikke har fortrudt.

»Man kunne sikkert godt køre det selv, men når der sidder én og – groft sagt – ikke laver andet, så ved man, man får en god og professionel behandling. For det er virkelig langhåret, det man skal igennem«

- Det har været super godt. Hele processen er gået hurtig, og Tine Lundgaard Curth (jurist i Spillerforeningen, red.) har været mega proaktiv til at fortælle, hvad der skulle ske, hvad jeg skulle gøre, og hvordan jeg skulle gøre det. Hun har stor erfaring i, hvordan sådan en sag skal håndteres, og det har man ikke som fodboldspiller, så det har været problemfrit. Det må jeg sige. Og alle de ting, man skulle forholde sig til, har hun taget sig af og holdt én i hånden, så hun har gjort det nemt.

I stedet har midtbanestyrmanden kunnet holde fuld fokus på sin genoptræning.

- Helt sikkert. Man kunne sikkert godt køre det selv, men når der sidder én og – groft sagt – ikke laver andet, så ved man, man får en god og professionel behandling. For det er virkelig langhåret, det man skal igennem. Jeg har ikke skullet foreholde mig til det. Det har været nemt, fordi hun har sagt, nu skal du lige gøre sådan og sådan, og så er der styr på det. Det har været kort og nemt for mig, så jeg kunne koncentrere mig om det, jeg egentlig er ansat til, og det er at blive klar til at spille fodbold.

Og Jonas Brix-Damborg er klar igen. For det er tæt på et år siden, at han landede forkert på foden til træning og fik konstateret et brud på en mellemfodsknogle. Og nu kan han sætte endeligt punktum for sagen, da han for nyligt – ni måneder efter skaden skete – blev undersøgt for at fastsætte hans genebillede. Det varige mén blev fastsat til fem procent, og dermed sikrede fodboldens overenskomst ham en erstatning.

Handler om liv eller død

Jonas Brix-Damborg var i kamp i søndags. Med anførerbindet om armen og stålsat for at skaffe point til Hobro. Siden 14. spillerunde har han spillet fra start og dermed bevist, at han igen er kommet tilbage fra en alvorlig skade.

Skaden er fortid. Men han står i en ny, alvorlig situation. For Hobro IK kæmper for livet i Superligaen, og Jonas Brix-Damborg står selv over for kontraktudløb efter sæsonen.

- Vi er i en situation, hvor det er liv eller død i forhold til Superligaen. Og jeg tænker, at i forhold til min situation skal det nok løse sig, men det vigtigste er, at klubben er i Superligaen i næste sæson, og det er det, der fylder mest for mig lige nu.

Selv har han sat sin underskrift på en måneds forlængelse, som blev muligt med aftalen mellem Divisionsforeningen og Spillerforeningen. Dermed kan han være med i de afgørende slag for klubben.

- Det, synes jeg, var det eneste rigtige. Det var en kollektiv aftale, så alle dem, der har været med, også får chancen for at gøre det færdigt. Det er nogle helt særlige omstændigheder, så det er fedt, at Divisionsforeningen og Spillerforeningen er blevet enige om en løsning, som gør, at vi kan færdiggøre sæsonen, så vi ikke står i en situation, hvor der er mange spillere, der mangler, og det ville blive et spørgsmål om, hvilket hold man kunne stille, siger Jonas Brix-Damborg.

Han roser den stærke enhed, som spillerne på tværs af klubber og ligaer endnu engang har vist, de er.

- Vi har gentagne gange set det sammenhold, der er blandt os. Det er stærkt. Det har vi set adskillige gange i forbindelse med overenskomstforhandlinger og landsholdsforhandlinger, at vi har stået sammen, så der bliver taget hånd om alle. Det er fra det yderste til det øverste mandat, og det er stærkt og noget, der kendetegner specielt Danmark. Det må vi holde hårdt i, for det giver alle nogle bedre vilkår, slutter Jonas Brix-Damborg.

VIGTIGT AT VIDE OM SKADESSAGER

Mange tror – fejlagtigt – at det afgørende i skadessager er diagnosen alene. Det er det ikke. Det afgørende for méngraden er derimod, hvilke gener den konkrete skade medfører (fx nedsat bevægelighed, smerteniveau osv.). En spiller, som har pådraget sig en korsbåndsskade, og som efterfølgende kommer sig rigtig godt rent fysisk/funktionsmæssigt (beskedne gener), vil derfor ikke altid modtage en udbetaling.

Få opdateringer fra os

Bliv opdateret på det seneste omkring Spillerforeningens aktiviteter og det danske fodbold miljø. Få nyheder og annonceringer af events direkte i din indbakke.