Spiller til Spiller5.9.2020

30: Jakob Poulsen om at gribe chancerne, sit farvel i FCM og drømmen om at gå trænervejen

Play button

Der er ikke meget, Jakob Poulsen ville gøre om i sin karriere, der har budt på slutrunder med det danske landshold, udlandsholdsop og mesterskaber og en pokaltitel med FC Midtjylland. Men én chance ærgrer han siger over, han ikke tog.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast, Soundcloud

Play button
Sound

Han har grebet de fleste af de chancer, han har fået i sit fodboldliv. Og skal han give ét godt råd videre, er det det. At gribe chancen, når den byder sig.

Én gang gjorde Jakob Poulsen det ikke. Da Lazio stod klar med en kontrakt. Han turde ikke gamble med sin faste plads på det danske herrelandshold. Men i dag fortryder han, at han ikke rejste til Italien og Serie A.

- Hvis jeg kunne gøre noget om i dag, så havde jeg gjort det. Så var jeg taget til Lazio, siger Jakob Poulsen i Spillerforeningens podcast.

For har man først været i én stor klub, så det giver andre muligheder – også selv om opholdet skulle mislykkes.

- Så er der nogle bump på vejen ned, hvor man ligesom kan holde ind. Det vil måske være i en mindre klub i Italien i første skridt, og derefter måske en klub i Belgien eller Holland. Og så først derefter ville man havne tilbage i Danmark. Der ville have været nogle stop på vejen, som man kunne have gjort uden de store problemer, bare fordi man havde været i en stor klub, siger den tidligere FC Midtjylland-anfører.

Drømmen om trænervejen

I dag har han lagt den glippede chance bag sig. Det samme har han gjort med fodboldkarrieren. I stedet står han på spring til, at karriere nummer to skal begynde. Allerhelst i samme branche, som han har været en del af stort set hele sit liv. Trænervejen er nu målet for Jakob Poulsen. Det meldte han åbent ud.

- Det gjorde jeg, fordi så tænkte jeg, at så ville det vælte ind med tilbud, forklarer Jakob Poulsen grinende i mikrofonen.

Men det har det ikke gjort. Endnu. Udover en venlig mor fra Bording, der henvendte sig, da U12-holdet manglede en træner. Men ambitionerne er større hos den tidligere landsholdsspiller.

»I mange år synes jeg, jeg har været dygtig til at få holdet til at fungere inde fra banen, og så synes jeg, det er spændende at se, om jeg også kan få holdet til at fungere udefra«

- Jeg håber, jeg kan finde et sted, hvor jeg kan være træner i et fuldtidssetup. Det er mit mål.

- Jeg stiler så højt som muligt til at starte med. Og det vil nok være som assistenttræner i en Superligaklub. Det vil nok være det højeste, jeg kan opnå lige nu med den manglende trænererfaring, jeg har, selv om jeg synes, jeg har været træner på banen i rigtig mange år.

- Det er heller ikke 100 procent for sjovt, at jeg siger, jeg har været træner de sidste mange år som spiller. Jeg føler lidt, jeg har været meget med omkring det taktiske og været med til at tage nogle beslutninger, og jeg føler, jeg har nogle kompetencer specielt omkring det tekniske og taktiske, som jeg kan bruge fornuftigt som træner. I mange år synes jeg, jeg har været dygtig til at få holdet til at fungere inde fra banen, og så synes jeg, det er spændende at se, om jeg også kan få holdet til at fungere udefra. Det ser jeg som en udfordring, siger Jakob Poulsen.

I den her udsendelse kan du blandt andet høre om:

• at gribe de fleste chancer, men misse den største
  • tiden i Monaco
  • FCM-exitet og det svære rosenrøde farvel
  • at have været leder på banen og drømmen om et trænerjob