Spiller til Spiller5.6.2020

26: Forfulgt af angst fra ungdomstiden i FCK til karrierestoppet i Fremad Amager

Play button

Søvnbesvær. Tankemylder. Opkast. Thobias Ndungu udviste tydelige angstsymptomer gennem det meste af sin karriere. Hør hans historie i den her udgave af Spiller til Spiller.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast, Soundcloud

Play button
Sound

Det begyndte allerede i ungdomstiden i F.C. København. Før de store opgør mod Brøndby IF. Han kunne have tankemylder og søvnbesvær i en hel uge op til. Og flere gange kastede han op umiddelbart før kickoff.

Det skete altid i det skjulte.

- Der har været mange kampe, hvor jeg slet ikke havde lyst til at være der.

Når det skete, søgte hans blik altid kampuret i håbet om, at kampen snart var slut.

- Det var et mønster, jeg havde til sidst i sæsonen. At jeg begyndte at kigge op på kampuret. Og der har jeg sagt til mig selv; når man har det sådan, så er der noget fundamentalt forkert med det, jeg laver, siger Thobias Ndungu.

»Når man har det sådan, så er der noget fundamentalt forkert med det, jeg laver«

Sammen med sin træner opsøgte han allerede i FCK-tiden en mentaltræner, men Thobias Ndungu var ikke ærlig – hverken over for sig selv eller mentaltræneren.

Faktisk gik der mange år, før han turde være åben om det. Før han indså, at det var klare angstsymptomer, der havde forfulgt ham fra ungdomsårene i F.C. København til det bratte karrierestop i Fremad Amager.

- Det hjalp mig at have en på sidelinjen derhjemme. Min kone. Jeg tror, jeg begyndte at tale med hende om det og fortælle de der historier, ligesom jeg nu fortæller til dig, at jeg havde episoder, hvor jeg bare knækkede mig, havde hjertebanken og sådan nogle tydelige angsttegn. Og jeg prøvede at tale med hende om det og bare åbne op, fortæller Thobias Ndungu i denne udgave af Spiller til Spiller.

Lettelse at deltage i Karriereskifteseminar

De mentale problemer fulgte Thobias Ndungu gennem hele karrieren. Faktisk forfulgte de ham også efterfølgende. For da han på grund af en skade indstillede karrieren som 27-årig, blev angsten erstattet af et identitetstab.

Derfor talte han med rådgivere fra 4player, der er Spillerforeningens rådgivningsenhed, og deltog i 4players Karriereskifteseminar, der afholdes i et samarbejde mellem Divisionsforeningen og Spillerforeningen.

- Jeg er enormt usikker i sådan nogle kontekster med andre spillere, begynder Thobias Ndungu og uddyber:

- Man sad jo til bords med nogen, der har spillet hundredvis af superligakampe og landskampe sågar. Så hvis man er sådan en som mig, der ikke føler sig så tung i det fodboldunivers, så var det lidt sådan »hvorfor sidder jeg her?« Ham ved siden af har det da sværere, ikke?

Tilladelse Påkrævet

- Men det var enormt godt at få den der brede vifte af alle mulige spillere fra alle mulige sportsgrene. Det er jo ikke så afgørende, hvilket niveau man har spillet på, for tabet af det der selv-jeg eller identitet er jo noget, man går og bygger op i sit hoved. Det er jo ikke noget med, hvor man har spillet – det er, hvad man selv har gjort det til at være, siger den tidligere professionelle fodboldspillere, der særligt tog én ting med fra seminaret.

- Jeg fik en anerkendelse af, at der er andre, der går med lige så mange ting. Det var en lettelse.