Vi sætter vi fokus på hjernerystelser i fodbold

De fleste kan genkalde sig de uhyggelige billeder. Når en fodboldspiller – efter et slag til hovedet – går ud som et lys. Det kan have store konsekvenser for spilleren, og det er noget, vi skal tage alvorligt. Derfor sætter vi i Spillerforeningen i denne uge igen fokus på hjernerystelser i fodboldens verden.

Af Mads Øland

AF MADS ØLAND, DIREKTØR I SPILLERFORENINGEN

Der findes næppe nogle fodboldtrupper, som ikke har spillere, der har været ramt af en hjernerystelse. For i løbet af en fodboldkarriere er risikoen for en hjernerystelse stor. Og det kan have store konsekvenser. Derfor skal hjernerystelser tages seriøst. For en hjernerystelse kan ikke kun have konsekvenser for ens karriere. Den kan have det for resten af livet.

Derfor sætter vi i Spillerforeningen i denne uge under #HovedetFørst fokus på hjernerystelser i fodbolden. Vi har talt med spillere, som har været ramt af en hjernerystelse. Som har mærket konsekvenserne på egen krop. Nogen kommer heldigvis tilbage uden mén. Men andre må betale en stor pris og lægge fodboldkarrieren på hylden. De mister ikke alene deres arbejde – de kan heller ikke længere udføre deres store passion. Andre lever med mén efter karrieren.

»Nogen kommer heldigvis tilbage uden mén. Men andre må betale en stor pris og lægge fodboldkarrieren på hylden. De mister ikke alene deres arbejde – de kan heller ikke længere udføre deres store passion«

Det første interview, vi bringer, er med Frederik Møller, der i en superligakamp fik et spark i hovedet. Han gik ud som et lys. Han slap billigt og har i dag ingen mén. Men han har fået stor respekt for hjernerystelser og er i dag meget opmærksom på hovedskader. Det fortæller han i et interview med os.

- Jeg er ekstremt opmærksom på, hvis der er nogle af mine holdkammerater eller modstandere, hvor jeg kan se; ’okay, de er blevet ramt’. Jeg har prøvet at sende et par medspillere ind fra træning, fordi jeg kunne se, de var helt væk. Hvor nogle af mine holdkammerater har sagt; ’han har jo bare slået hovedet, der er jo ikke noget’. Nej, men der er forhåbentlig også en dag efter fodbold, hvor de fleste af os i hvert fald skal bruge øverste del lidt mere, end man måske gør, mens man spiller fodbold.

Og det, Frederik Møller siger her, er vigtigt. For vi skal passe på hinanden. Og vi skal kere os om hinanden. Det er helt afgørende, at spillerne – specielt til træning – er opmærksomme på hinanden. Men vi skal alle sammen blive bedre til håndtere hjernerystelser.

»Vi ser frem til at skulle være med til at uddanne vores medlemmer. Men vi skal også uddanne læger og sundhedspersonale endnu bedre, så de ved, hvordan de skal agere i forbindelse med en hjernerystelse«

I den forgange uge udsendte den internationale spillerforening, FIFPRO og European Leagues, sammenslutningen af europæiske ligaer, en række fælles initiativer for at sætte fokus på hjernerystelser. Det er glædeligt og et stort fremskridt. Og det er noget, vi hilser velkommen til at få implementeret i Danmark, selv om vi er godt med og har et godt samarbejde med DBU og Divisionsforeningen på området. Men vi kan blive endnu bedre. Og det skal vi blive.

I FIFPRO og European Leagues tiltag er et af punkterne at uddanne spillerne. Det er bl.a., så de er opmærksomme på deres holdkammerater under træningen. Vi ser frem til at skulle være med til at uddanne vores medlemmer. Men vi skal også uddanne læger og sundhedspersonale endnu bedre, så de ved, hvordan de skal agere i forbindelse med en hjernerystelse. For hovedet skal man passe på. Frederik Møller siger det meget godt og klart.

- Man skal have kæmpe respekt for, at det, der er inde i hovedet, ikke kommer igen, hvis det først er blevet skadet. Det med at prøve noget på egen krop gør, at jeg føler en større respekt for, at man skal passe på.

Vi håber, I – ligesom os – finder emnet relevant og vil læse og bakke op om de vigtige historier, vi bringer i ugens løb. For det handler om #HovedetFørst.