19. 06. 2018

Strudal om Team Spillerforeningen: Vidner om professionalisme

Det vidner om professionalisme og seriøsitet, når spillere deltager i Team Spillerforeningens træning. Det mener Mark Strudal, der fra på mandag den 25. juni og tre uger frem igen står i spidsen for Spillerforeningens tilbud om gratis træning.

AF MICHAEL HEHR

På mandag står han der igen. For andet år i træk. På træningsbanerne i Valby og leder Team Spillerforeningens træning de kommende tre uger. Og det glæder han sig til. Af samme årsag krævede det ikke meget betænkningstid, da Spillerforeningens Kresten Blæsild var i den anden ende af røret med tilbuddet om cheftræner-jobbet.

- Jeg sagde med det samme ja tak, fordi jeg var meget begejstret over engagementet og den professionelle tilgang, der er – både i forhold til træningen og hele setuppet. Alle bliver trænet på optimal vis, og det følte jeg, at jeg kunne stå 100% inde for, siger Mark Strudal.

Den tidligere angrebstræner i Brøndby IF, der altså for andet år i træk står i spidsen for Team Spillerforeningens preseason-træning, er særligt optaget af spillernes indstilling, som han kun har roser tilovers for.

- Nogle var der tre gange, andre var der hele forløbet. Fælles for alle de deltagende var det, at der var høj koncentration og stor vilje. Jeg var imponeret over, at mange af spillerne ikke kom for at blive trænet – de kom for at træne sig selv, tage ansvar for deres egen træning og for at få noget ud af det personligt, så de selv flyttede sig. Det er en stærk indstilling.

Læs også: Tilmeld dig Team Spillerforeningens træning

- Fodbold er en passion, det er en hobby, men det er også et arbejde. De spillere, der er til Team Spillerforeningens træning, er nogen, der virkelig tager deres karriere seriøst og forbereder sig optimalt på det, der ligger foran dem, og som kommer til dem, fastslår Mark Strudal med henvisning til, at en overvejende del af spillerne typisk er på jagt efter en ny arbejdsgiver.

Teknisk holdtræning og individuelt fokus

Team Spillerforeningens preseason-træning er for længst startet. I Aarhus og i København har flere spillere under ledelse af ProTreatments dygtige fysioterapeuter og behandlere knoklet i de forgange uger for at forberede sig bedst muligt til den kommende sæson.

På mandag, den 25. juni, starter Team Spillerforeningens fodboldtræning så. Mark Strudal står i spidsen for det hele, og det er en speciel opgave, der venter den tidligere Borussia Dortmund-, Grasshopper- og Brøndby IF-spiller.

Læs også: Hvis du vil nå langt, er halvanden times holdtræning ikke nok

- Hver eneste træning kan i princippet være den sidste træning for en spiller. Så det er vores pligt, at den enkelte spiller i hvert eneste træningspas oplever intensitet og får finpudset teknikken.

- Jeg træner nogle overordnede, universelle temaer, som den enkelte spiller kan gøre brug af uanset, hvilken klub de kommer ud i. Det kunne f.eks. være possession. Altså teknisk fokus på boldomgang, herunder pasningsspil, vendinger, vinkler, generel bevægelse og lignende, fortæller Mark Strudal, der også fremhæver genpres som et væsentligt element i træningsøvelserne.

På grund af den potentielt store udskiftning i gruppen af spillere vil det fysiske aspekt – at spillerne er ”i gear” – blive vægtet højt. Det sker med bold for fødderne. Men der vil også være fokus på de individuelle kompetencer i forhold til de positioner, de enkelte spillere indtager på banen.

- Vi er et helt trænerteam omkring dem, og det betyder, at der er større mulighed for at tilgodese den individuelle træning ud fra den position, spilleren normalt spiller. Det kunne eksempelvis være en afslutningstræning, hvor det er oplagt, at jeg tager den del, forklarer Mark Strudal.

Foruden ham tæller trænerteamet den tidligere OB-cheftræner Klavs Rasmussen, Jamil Fearrington, Casper Andersen, Jimmy Klitland og ikke mindst Emeka Andersen, der på hver sin måde bidrager til at sikre de bedst mulige rammer. Og det kunne ifølge Mark Strudal ikke være anderledes.

Læs også: ”Jeg har anbefalet træningen til alle tidligere holdkammerater”

- Det er sådan, det skal være. At Spillerforeningen tilbyder de bedste muligheder for at kontraktløse spillere kan få en kontrakt, og at de kan stå bedst muligt, når de starter op. Det har de alle forudsætninger for her, fastslår han.

Team Spillerforeningens fodboldtræning begynder den 25. juni og løber i tre uger, og der er arrangeret en træningskamp d. 11. juli mod BK Frem. Preseason-træningen med ProTreatment fortsætter sideløbende med fodboldtræningen, således at der vil være skadesforbyggende træning om formiddagen og fodboldtræning om eftermiddagen.

Tilmeld dig Spillerforeningen x ProTreatment her