Spiller til Spiller18.10.2018

9: Simon Skou Jakobsen – I Superligaens skygge

Play button

Simon Skou Jakobsen bruger bl.a. Twitter til at skabe sig et brand – et brand, der skal hjælpe ham, når karrieren er slut. Men arbejdsbetingelserne er blevet forværret, efter han og resten af Silkeborg-mandskabet i sommer rykkede ud af Superligaen.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast, Soundcloud

Play button
Sound

Simon Skou Jakobsen er ikke kun god til at spille fodbold. Han er også god til at bruge de sociale medier. Det kommer særligt til udtryk på Twitter, hvor Silkeborg-spilleren har på den gode side af 4.000 følgere. Og det er ikke tilfældigt. Hverken at han har mange følgere, eller at Simon Skou Jakobsen dedikerer en del tid til mediet.

»Det er helt tydeligt, at jeg selv skal gøre mere for at holde mit navn kendt. Lad os bare sige det sådan«

- Jeg er blevet vildt opmærksom på, at det både gavner mig som person og som fodboldspiller – og det gavner også klubben – at jeg deler ud, at jeg er aktiv, og at folk kender mig, som Simon Skou Jakobsen siger i podcasten ’Spiller Til Spiller’.

På det personlige plan gavner det ham faktisk både nu og på længere sigt. For selvom den 27-årige Silkeborg-spiller ikke har nogen intentioner om at stille støvlerne på hylden foreløbigt, så er han opmærksom på, at fodboldkarrieren ikke varer for evigt. Og i dét perspektiv er sociale medier en oplagt mulighed for at vise, at han er andet og mere end bare en fodboldspiller, mener han.

- Det er selvfølgelig også for at skabe mig et navn – populært sagt et brand. At udvikle mit brand hjælper mig til min karriere efter fodbolden.

- Folk kender mig ikke kun som fodboldspiller. Folk ved også, at jeg har noget på hjerte. De ved, at jeg kan finde ud af at sætte to sætninger sammen, hvor der kommer lidt fornuftigt ud af det. Det er jeg totalt opmærksom på, tilføjer han.

I Superligaens skygge

Men – for der er et ’men’ – betingelserne har ændret sig for Simon Skou Jakobsen. I sommer rykkede han og resten af Silkeborg IF-mandskabet som bekendt ud af landets bedste fodboldrække, og det har påvirket opmærksomheden i den negative retning. Den er der bare ikke ret meget af i 1. division.

»En delt følelse af, at jeg selvfølgelig var sindssygt ked af det og skuffet, fordi jeg nu skulle spille 1. division, vi var rykket ned, og der var så mange, der var kede af det, blandet med at jeg var fuldstændig lettet. Det var så mærkeligt«

- Det er helt tydeligt, at jeg selv skal gøre mere for at holde mit navn kendt. Lad os bare sige det sådan, fastslår Simon Skou Jakobsen, som peger på, at andre sportsbegivenheder i stedet løber med opmærksomheden.

- Det er bare ikke ret mange – udover tilhængerne af de hold, som spiller tv-kampen i 1. division – som ser den kamp. For så bliver der vist en Premier League-kamp. Eller en Superliga-kamp. Eller Formel 1. Eller et eller andet andet, som bliver vist på det samme tidspunkt, som de hellere vil se.

En vanvittig afslutning

Det fortæller han om i en podcastepisode, som du både finder i ’Spiller Til Spiller’- og ’Mediano Special’-feedet. Her kommer han også ind på, hvordan han oplevede den hæsblæsende afslutning på sidste sæson, som han beskriver ”som et helt vanvittigt pres at være under”.

- Det var bare tungt. Jeg tog direkte på ferien dagen efter, og det var rigtig dejligt for at få hovedet væk. For det var ikke kun lige i den sidste kamp, at det var hårdt. Det var i et par måneder i virkeligheden, hvor det var sindssygt hårdt, så der skulle kobles af.

- Da jeg lagde mig hjem i min seng om aftenen efter Esbjerg-kampen, hvor vi var rykket ud, var det – og det lyder så mærkeligt at sige – en delt følelse af, at jeg selvfølgelig var sindssygt ked af det og skuffet, fordi jeg nu skulle spille 1. division, vi var rykket ned, og der var så mange, der var kede af det, blandet med at jeg var fuldstændig lettet. Det var så mærkeligt.