Spiller til Spiller19.4.2018

3: Jens Gjesings bratte karrierestop og livet efter fodbold

Play button

Når en fodboldkarriere slutter, brager fodboldverdenen videre. Der er altid en ny spiller, der står klar til at overtage rygnummeret og pladsen i omklædningsrummet. I denne episode af ’Spiller Til Spiller’ fortæller Jens Gjesing om sit bratte karrierestop og livet efter fodbold.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast, Soundcloud

Play button
Sound

- Det, der slår mig nu her, er, hvor hurtigt det egentlig gik. Fra det ene til det andet. Efter jeg blev skadet tredje gang, går der vel en lille måneds tid, inden jeg får besked af lægerne om, at de ikke mener, at jeg skal spille fodbold mere. Og så er man jo faktisk ude af den verden.

Sådan siger Jens Gjesing i den seneste udgave af ’Spiller Til Spiller’, der er Spillerforeningens podcast. Den professionelle fodboldkarriere fik en brat afslutning for den tidligere AGF- og ligalandsholdsspiller, som i en alder af 26 år nødtvunget måtte stille støvlerne på hylden.

- Det er som om, man skal genopfinde sig selv på en eller anden måde. Det er ikke noget, jeg selv har tænkt, jeg skulle. Men det er som om, det kommer snigende. ”Nå, nu er du færdig med det pjat”-agtigt. ”Nu skal du så til og i gang. Hvad skal der egentlig ske?”

- Der kan man godt tænke, at det måske også er rigtigt. Måske er det også forkert. Det er i hvert fald underligt. En underlig følelse af, at der skal ske en hel masse, tilføjer han.

”Du bliver skiftet ud, og der kommer bare en ny”

Om det er et brat stop, som det var i Gjesings tilfælde, eller det er planlagt, så oplever mange fodboldspillere, at afskeden med fodboldverdenen er svær at håndtere. Blandt andet fordi fodboldtoget bare brager videre, selvom den enkelte spiller står af. Det er vilkårene. En ny spiller overtager pladsen i truppen, omklædningsrummet og ikke mindst rygnummeret. Særligt sidstnævnte var ”mærkeligt at se”, fortæller Jens Gjesing.

- Det er jo billedet på det. På det, der sker. Sådan er det. Du bliver skiftet ud, og der kommer bare en ny. Og så fortsætter det jo.

- Man ved det jo godt et eller andet sted. At sådan fungerer tingene. Men derfor kan man jo ikke fornægte, at man synes, det er ærgerligt, at det er en mærkelig følelse, eller at det er svært at håndtere, selvom man godt ved, at det sker, supplerer han.

Byg bro med 4player

Jens Gjesing stoppede karrieren i en alder af 26 år. I løbet af karrieren havde han ikke forberedt sig på livet efter fodbold. Det var ”en kalkuleret risiko”, som han siger. Det har betydet, at han bl.a. måtte tage ufaglært arbejde på havnen umiddelbart efter fodboldkarrieren, inden han siden begyndte at studere.

Det er han, som han fortæller i podcasten, afklaret med. En uddannelse sideløbende med karrieren kunne dog have gjort overgangen til livet efter fodbold lettere. Af samme årsag opfordrer Spillerforeningen sine medlemmer til at bygge bro til karriere nummer to, mens de spiller.

Derfor har Spillerforeningen startet en række initiativer, der hjælper fodboldspillere over i deres nye karriere. De initiativer er samlet i 4player, hvor medlemmer af Spillerforeningen får adgang til en lang række studie- og jobtilbud.

- Det her med at blive afklaret og finde en sti eller en vej for sig selv – om det så er under din aktive karriere eller efter – give ro i maven. At vide, at man arbejder henimod noget. I hvilket tempo, man så gør det, er meget forskelligt. Vi har, synes vi selv, de mest fleksible rammer, man overhovedet kan have i forhold til at følge de her ting, selvom man er aktiv, fortæller Jesper Mølgaard Kristensen, der er uddannelsesrådgiver i 4player.