23. 03. 2016

VI SKYLDER DANSK FODBOLD AT TAGE DEBATTEN

Kvindefodbolden halter gevaldigt efter herrefodbolden i Danmark. Det gælder den kommercielle del, i forhold til opfattelsen af spillet og kvindernes rettigheder. Derfor sætter Spillerforeningen fokus på kvindefodbolden, fordi debatten er vigtig.

Spillerforeningen sætter i den kommende tid fokus på kvindefodbolden i Danmark, fordi vi halter gevaldigt efter vores svenske naboer. Kvindefodbolden får næppe samme kommercielle tække, som herrefodbold har. Forspringet synes simpelthen for stort.

- Men det betyder ikke, at kvindefodbold ikke skal tages seriøst. Eller at det ikke er underholdende. Det lader ellers til, at det er opfattelsen af kvindefodbold. At ”livet er for kort til kvindefodbold”, som en kliché lyder. Det er det bestemt ikke. Det negative image, som sporten har, skal vi have gjort op med. Spørgsmålet er bare, hvordan det gøres på bedst mulig vis, siger Thomas Lindrup, formand i Spillerforeningen.

Spillerforeningen har ikke svaret, men vi synes, det er vigtigt, at vi tager debatten. På den anden side af Øresund er opfattelsen af sporten nemlig helt anderledes. Der er stor mediedækning, spillerne er idoler og sporten tages seriøst. Det må også kunne lade sig gøre herhjemme. For kvindefodbold rummer et stort, uudnyttet potentiale. Vi skal bare finde ud af, hvordan det bliver forløst.

Måske handler det om mediernes (manglende) dækning af sporten. Måske handler det om de forhold, som spillerne agerer under. Måske handler det om boldens størrelse. Måske handler det om at tilpasse rammerne til kvindernes fysik, som vi bl.a. har set det håndbold, tennis og basketball. Eller måske er det noget helt femte, der skal til.

Spillerforeningen har som sagt ikke svaret, men vi skylder os selv og ikke mindst dansk fodbold at tage debatten. Kvindefodbolden har bedre kår i Sverige end i Danmark. Hos vores naboer er man lige så stolte af, når kvindelige udøvere klarer sig godt, som hvis det er mændene, der henter medaljer hjem til nationen.

Derfor har vi i dette nummer af Indersiden bl.a. talt med Mariann Gajhede, som spiller i svenske Linköpings FC. Den rutinerede midtbanespiller håber, at kvindefodbolden snart kan tage nogle skridt frem i Danmark. Men det kræver mere end bare et knips med fingrene.

Læs hele historien om Mariann Gajhede her: