20. 07. 2016

NÅR KARRIEREN SLUTTER: ”SKAL TURDE VÆRE DÅRLIG IGEN”

I forbindelse med Dennis Sørensens karrierestop fulgte Spillerforeningen den nu tidligere professionelle fodboldspiller. Han peger på, at man skal turde at være dårlig igen, når karrieren slutter.

For de fleste er sæsonen startet igen. Men ikke for Dennis Sørensen. Han har indstillet karrieren, og det betyder, at han skal turde at være dårlig igen. Præcis, som han var det, da han startede med at spille fodbold. Det fortalte Dennis Sørensen i et unikt interview med Spillerforeningen allerede før, at den nu tidligere professionelle fodboldspiller havde spillet sin sidste kamp.

- Når man er fodboldspiller, bliver man målt på at være god til noget, have succes og at forbedre sig. Hele ens identitet er bygget op om at være fodboldspiller. Jeg tror, det kan være meget svært at håndtere, at man lige pludselig står og ikke ved, om man kan noget, eller hvad man i givet fald kan.

- Jeg tænker ikke så meget på, at tilværelsen som fodboldspiller kan være et liv, hvor man er feteret, får meget opmærksomhed og sådan noget. Det er mere den selvforståelse, man har som fodboldspiller. ”Jeg gør det her, jeg er pisse god til det og derudaf.” Det er lidt sværere, når man begynder at studere. Hvordan er det lige, man gør det?

Netop identitet kan være et stort tab. For det handler ikke kun om at være fodboldspiller. Det handler om at være god til noget, og det er man ikke nødvendigvis til at starte med, når man skal skifte branche.

- Jeg er vant til at være god. Jeg er vant til, at folk har en eller anden respekt for mig. Lige meget, hvor meget man prøver at adskille personen fra fodboldspilleren, er det da rart, at der er nogen, der synes, at du er god til noget, forklarer han.

Der kan man, som han siger, få et chok, når man skifter branche. For mens fodboldspilleren tilhører eliten, er samme person nybegynder i de nye omgivelser – hvad enten det er studiet eller på arbejdspladsen.

- Det handler ikke kun om at være fodboldspiller. Det handler også at være god, at være bedre eller at være bedst. Det kan gøre, at karrierestoppet er skræmmende. For du kan jo ikke gå ud og være bedst til noget, du aldrig har prøvet før.

- Og det kræver, at man tør at være dårlig til noget igen, før man kan blive god til det. Præcis, som da man første gang sparkede til en bold, forklarer han.

Du kan læse hele interviewet med Dennis Sørensen her.

Kontakt

Har du behov for hjælp eller rådgivning i forbindelse med forberedelsen til livet efter sporten? Så kontakt 4players rådgivningsteam