Artikel25.11.2018

Her er de nominerede til Årets Mandlige Fodboldspiller

Det er de samme tre spillere, som var nomineret sidste år, der kæmper om titlen som Årets Mandlige Fodboldspiller 2018, når Spillerforeningen i samarbejde med Hessel HiRE kårer vinderen til januar.

Af Martin Dons

Landets mandlige fodboldspillere har peget på, hvem de synes, der har leveret bedst i kalenderåret 2018. Og valget er faldet på de tre samme som i 2017. For Årets Mandlige Fodboldspiller 2018 skal nemlig findes mellem Thomas Delaney, Christian Eriksen og Kasper Schmeichel, som også kæmpede om titlen for et år siden.

At blive kåret som Årets Mandlige Fodboldspiller i Danmark er den største hæder, der kan tilfalde en dansk fodboldspiller. Dels opnår man med kåringen en plads i historiebøgerne, men endnu vigtigere så er det kollegerne - fodboldspillerne i Danmark og de danske udlandsprofessionelle - der har stemt på én.

Det er nemlig medlemmerne af Spillerforeningen, der står for valget af Årets Mandlige Fodboldspiller i Danmark gennem nomineringer og afstemninger.

Sidste år var det Christian Eriksen, der løb med titlen, efter at Kasper Schmeichel i 2016 havde fravristet Eriksen titlen, som han i alt har vundet fire gange.

Kasper Schmeichel har haft et stærkt 2018, hvor han var blandt VM’s bedste målmænd. Det fik FIFA til at nominere ham til verdens bedste målmand. Den titel løb Leicester-keeperen ikke med, men til gengæld er han med i kapløbet om landets bedste mandlige fodboldspiller.

Også Thomas Delaney har haft et forrygende år. Han har manifesteret sig som et afgørende omdrejningspunkt på det danske landshold, og i sommer tog den tidligere FCK-kaptajn så yderligere et skridt op ad karrierestigen, da han skiftede til den tyske topklub Borussia Dortmund.

Christian Eriksen har igen i år været umulig at komme uden om for de danske fodboldspillere. Eriksen har været en profil for såvel Tottenham som på det danske landshold. Med ti assists og ti mål i sidste sæsons Premier League var han en stor bidragsyder til, at London-mandskabet blev nummer tre og igen i år sikrede sig en plads i Champions League.

Hvem, der løber med den prestigefyldte titel, afgøres til DR Sportens store gallashow, Sport 2018, den 5. januar i Boxen i Herning, hvor altså Spillerforeningen og Hessel HiRE kårer både Årets Mandlige og Årets Kvindelige Fodboldspiller.

De nominerede til Årets Mandlige Fodboldspiller 2018
Thomas Delaney, Borussia Dortmund