17. 03. 2014

Forbedringer i Qatar nu!

Spillerforeningen og FIFPro arbejder på at forbedre forholdene i Qatar for fodboldspillere og migrantarbejdere. Kafalasystemet i Qatar stavnsbinder alle, der arbejder i Emirens land.

Vores engagement skyldes selvfølgelig, at FIFA har valgt at henlægge VM i 2022 til Emirens land. Men det skyldes også, at Qatar på rekordtid har opbygget en betydende liga i landet - Qatar Star League - med spillere fra alverdens andre lande. Det er kun et spørgsmål om tid før den første dansker spiller i deres liga.

Vores krav for fodboldspillerne er:

• Kafalasystemet skal afskaffes for fodboldspillere
  • En uafhængig spillerforening skal oprettes (pt. er det ulovligt at organisere sig i Qatar!)
  • Kollektiv aftale om minimums standarder for kontraktindgåelse skal indgås, hvor det også sikres, at tvister kan afgøres et uafhængigt faglig voldgiftssystem

Vores primære sigte er at indgå aftaler for vores medlemmer, spillerne, men vi står selvfølgelig solidarisk med andre arbejdere i Qatar. Migrantarbejdernes helt groteske situation skal forbedres.

Vi fodboldspillere skal nok gøre vores til at få ændret forholdene i Qatar. Men hvad gør fx den danske stat ved dette? Hvad gør EU? Det er vel ikke kun fodboldspillernes opgave at ændre verdens gang?

Bliv opdateret på Qatar ved at læse gårsdagens udgave af Ekstra Bladet.Spillerforeningen og FIFPro kæmper for at forbedre forholdene for fodboldspillere såvel som migrantarbejdere  i Qatar, hvor de ekstreme forhold - både varmen og den dårlige sikkerhed på arbejdspladserne - betyder, at alt for mange har måtte lade livet.

Vores krav for fodboldspillerne er:

• Kafalasystemet skal afskaffes for fodboldspillere

Bliv opdateret på Qatar ved at læse gårsdagens udgave af Ekstra Bladet.