02. 04. 2014

FIFPro-undersøgelse afslører mentale problemer

FIFPro offentliggør studie vedrørende psykiske lidelser i professionel fodbold. Undersøgelsen viser, at både nuværende og tidligere professionelle fodboldspillere døjer med mentale problemer.

Studiet, hvis respondenter tæller 180 aktive professionelle spillere såvel som 121 tidligere professionelle fodboldspillere, afslører, at 26 % af de aktive spillere lider af depression og/eller angst. Derudover fremgår det blandt andet af studiets fund, at 19 % af de adspurgte aktive spillere udviser tegn på alkoholisk adfærd, mens 26 % procent af de aktive spillere har ufordelagtige kostvaner.

Blandt de tidligere professionelle fodboldspillere er situationen ifølge FIFPros undersøgelse værre. I denne gruppe lider over hver tredje (39 %) af de adspurgte af depression og/eller angst. Samtidig har 32 % uhensigtsmæssige alkoholvaner, mens 42 % har uhensigtsmæssige kostvaner.

Af samme årsag konkluderer FIFPros studie, at overgangen fra den aktive karriere til livet efter fodbolden tager hårdt på mange spillere. Studiet peger på, at den aftagende fysiske aktivitet, den manglende struktur såvel som den manglende sociale omgang med holdkammerater og den øvrige stab, kan have en negativ effekt.

Derfor konkluderer studiet også, at en mere glidende overgang kan imødekomme de mentale udfordringer, som karriereskiftet kan medføre. Det kan ske gennem karriereplanlægning, uddannelse og andre tiltag, der bygger bro mellem livet som professionel fodboldspiller og det liv, der venter på den anden side.

Du kan læse alle studiets fund her.Den internationale spillerforening, FIFPro, har i dag offentliggjort et nyt studie. Studiet giver indblik i en af fodboldbranchens skyggesider, da den løfter sløret for nogle af de skader, som umiddelbart kan være svære at se. For mens en hævet ankel eller andre fysiske skader kan være svære at skjule, er det noget lettere, at holde sin mentale tilstand for sig selv.

Du kan læse alle studiets fund her.