07. 11. 2011

FIFPro kæmper for spillerrettigheder på kongres i Israel

På FIFPro's kongres blev der i sidste uge diskuteret emner som bl.a. vold og match-fixing, som de to tidligere topspillere Dario Simic og Karel Poborsky kunne komme med eksempler på fra deres hjemlige ligaer.I sidste uge afholdt FIFPro en kongres i Israel, hvor nogle af de største problemer spillere over hele verden kæmper med, blev diskuteret.

Temaet for kongressen var ”FIFPro tager det næste skridt” med målet om at give FIFPro en mere prominent og verdensomspændende rolle. At tage det næste skridt er vigtigt, fordi vilkårene for fodboldspillerne ikke er blevet nemmere. Det skyldes både finanskrisen og klubbernes og ligaernes tendens til at begrænse professionelle fodboldspilleres rettigheder i stedet for at holde dem på status quo eller udvide dem.

Det er ikke en let situation, men vi bliver nødt til at forsvare spillernes rettigheder,” siger Leonardo Grosso, formand for FIFPro.

To af de vigtige emner der blev diskuteret, viser nogle af de problemer spillere står over for: chikane/vold og match-fixing.

Det første emne vakte flest følelser i deltagerne med baggrund i fortællinger fra Italien, Rusland, Slovenien og Columbia samt erfaringerne fra de tidligere topspillere og nuværende formænd, Dario Simic og Karel Poborsky. De gav begge eksempler på voldelige fans og utroværdige og voldelige klubledelser.
54 spillerforeninger og 145 repræsentanter deltog i mødet, der foregik i Tel Aviv.

Foto © FIFPro

Foto © FIFPro