26. 10. 2011

FIFPro er begejstret for foreslåede regelændringer

I tirsdags blev det andet møde i FIFA Task Force Football 2014 afholdt i Zürich. På mødet blev lovgivningen inden for bl.a. forseelser i straffesparksfeltet diskuteret her lægges der op til at straffe begået af målmanden kun giver gult kort.

FIFPros generalsekretær, Theo van Seggelen, deltog tirsdag i det andet møde i FIFA Task Force Football 2014, hvor der var flere punkter på dagsordenen.

Van Seggelen var tilfreds med udfaldet af mødet: ”Vi er nået frem til nogle gode resultater især omkring den såkaldte tredobbelte straf-regel og offsidereglen, og vi er glade for justeringerne i den tredobbelte straf-regel. Offside regelen kræver mere tid, men det er positivt, at vi arbejder på det.

Den tredobbelte straf-regel henviser til både at give straffespark, rødt kort og karantæne.

Under det tyske formandskab, der ledes af fodboldlegenden Franz Beckenbauer, blev følgende punkter diskuteret:

• Lovbestemmelse nr. 12, dommerkendelser: Kun ved alvorlige forseelser i straffesparksfeltet, der involverer fysisk vold, skal den tredobbelte straf blive brugt ved at give straffespark, rødt kort og karantæne.

Gruppen blev også enige om, at dommen rødt kort og straffespark skal forblive for markspillere, der stopper bolden med hånden på målstregen og derved forhindrer et mål.
Derimod skal mindre alvorlige forseelser i straffesparksfeltet kun give gult kort og straffespark. Samme straf bliver foreslået til målmanden, når denne prøver at stoppe bolden, men i stedet tackler en modspiller.
Målet med disse ændringer er at gøre det lettere for dommerne at dømme ens og fair.

• Lovbestemmelse nr. 11, offside: Ved næste møde skal task force-medlemmerne komme med forslag til, hvordan loven om aktiv og passiv offside skal tolkes, så der kommer klare og forståelige retningslinjer for denne lov.

• Fairplay: De seneste måneders eksempler på manglende fairplay, både på og uden for banen, har været beskæmmende for sporten. Der skal laves en plan for, hvordan spillere, trænere og officials skal opføre sig i og med, at de er rollemodeller for fans og offentligheden.

• Lovbestemmelse nr. 4, kommunikationsmidler: Gruppen fandt, at det ikke skal være tilladt at bruge nogen former for kommunikationsudstyr i det tekniske område.

FIFA Task Force Football 2014’s mål er at udvikle og se på konkrete forslag til forbedringer af fodboldens tiltrækningskraft og kontrol af elitekampe inden for områderne omkring lovgivning af spillet, dommerkendelser, konkurrencereguleringer, kvindefodbold, medicinske sager og fairplay.

Foto © FIFPro

Foto © FIFPro