16. 09. 2009

Blatter i skudlinjen

I starten af september indbød FIFA’s præsident Sepp Blatter en række spillere til et særligt møde i FIFA’s hovedkvarter i Zürich, hvor en række af verdens topspillere havde mulighed for at stille spørgsmål, der lå dem på sinde. Foto © Per Kjærbye24 spillere stillede et spørgsmål hver, som Blatter besvarede med både humor og alvor, og Spillerforeningen vil de kommende dage bringe et udpluk.

Chelsea-angriberen fra Elfenbenskysten Didier Drogba: ”Enhver fodboldspiller drømmer om at komme til VM men at kæmpe for denne drøm kan gå udover helbredet og klubkarrieren. Jeg kan huske en sæson, hvor jeg kun havde 7 dages ferie, og jeg kender mange spillere, der har haft samme problem. I år startede de afrikanske spillere deres ferie 20. juni, mens vores europæiske kollegaer fra samme liga, allerede på det tidspunkt havde haft ferie i to eller tre uger. Hvordan kan du forklare den store forskel? Det går udover vores helbred og generelle interesser.”

Sepp Blatter: ”Vi har forsøgt at lave en international kalender, der sikrer spillerne samme antal pauser i løbet af en sæson. Hvis klubberne fulgte denne kalender ville der ikke være nogen problemer. Desværre gør klubberne, hvad der passer dem og deltager i turneringer i Asien og Amerika blot for at tjene flere penge uden at tage hensyn til, at spillerne har brug for pause. Denne internationale kalender inkluderer også turneringer, der er organiseret af de forskellige forbund, men der bliver taget højde for, at spillerne skal have ferie. Men når man hedder Didier Drogba er tingene anderledes. Spillere som ham har i forvejen meget travlt, da de også underskriver reklameaftaler, der tvinger dem til at rejse rundt i hele verden, hvilket også går udover deres restitutionstid”.

Portugisiske Nuno Gomez fra Benfica: ”Problemet med manglende udbetaling af løn bliver større og større over hele verden. Kan du forklare hvordan en sport som fodbold, der genererer så mange penge, har så svært ved at betale løn til de vigtigste personer?”

Sepp Blatter: ”Det kan jeg ikke komme med en forklaring på. Det er et spørgsmål om disciplin og først og fremmest om klubberne har respekt for de kontrakter, de laver med spillerne. Jeg mener, at det er uacceptabelt, når spillerne ikke får deres løn. Når en klub ikke overholder kontrakten, giver FIFA spilleren mulighed for at bringe sagen for retten. Hvis der ikke er de nødvendige økonomiske ressourcer i landet, kan spilleren også henvende sig direkte til FIFA og forlange, at kontrakten bliver overholdt. Jeg mener, at det er bedst hvis sådanne sager bliver bragt op for FIFA’s spillerkomité eller direkte til Dispute Resolution Chamber. Vi giver spillerne vores fulde støtte, da jeg som tidligere nævnt mener, at sådanne situationer er uacceptable. FIFA har instrumenterne klar. Det er blot op til spillerne at benytte sig af dem.