09. 02. 2009

APPI bliver den første spillerforening i Sydøstasien

Indonesiens spillerforening, APPI, er netop blevet grundlagt som den første af sin slags i Sydøstasien. Spillerforeningen hilser sin indonesiske pendant velkommen, der samtidig er blevet medlem af FIFPro.Grundlæggelsen af en professionel spillerforening er et historisk skridt for både Indonesien og Sydøstasien, hvor fodbold karakteriseres som den mest populære sportsgren. Den indonesiske Super League bliver fremhævet som den dominerende turnering i området, hvorfor det bliver positivt modtaget, at spillerne i turneringen kan blive repræsenteret af deres egen forening ligesom det er tilfældet i eksempelvis Europa, Amerika og Australien.

APPI er, som nævnt, registreret som medlem af den internationale sammenslutning af spillerforeninger, FIFPro, der pt. repræsenterer ca. 57.000 professionelle fodboldspillere verden over. FIFPro’s internationale netværk vil være med til at understøtte, at APPI udvikler sig til en respekteret spillerforening til fordel for spillerne i Indonesien.

Den udnævnte direktør i APPI, Vennard Hutabarat, ser grundlæggelsen som et symbol på spillernes afgørende rolle i spillet. Han ser den nye spillerforening som en vigtig partner både for fodboldforbundet i Indonesien og i den indonesiske Super League for at udvikle professionel fodbold i Sydøstasien.

Kendetegnende for de store fodboldnationer som f.eks. England, Italien, Brasilien og Spanien er en stærk spillerforening, der har bidraget positivt ikke kun for spillernes velbefindende, men også for sportens udvikling.