01. 06. 2006

Lobbyister til kamp for fodboldspillere

Den europæiske sammenslutning af spillerforeninger, FIFPro, sender lobbyister til Europaparlamentet for at sætte fodboldspilleres vilkår på dagsordenen hos de øverste europæiske politikere.

Interessegruppen fra FIFPro er sammensat af blandt andre en række europaparlamentarikere og FIFPro’s præsident Philippe Piat, og Danmark er repræsenteret ved socialdemokraten Ole Christensen, der har været blandt initiativtagerne.

- Vi skal huske på, at de fleste fodboldspillere slutter deres karriere i 30’erne, uden uddannelse og uden opsparing. Fra politisk hold skal vi sikre, at disse spillere ikke ender på samfundets bund, men derimod kan komme videre på arbejdsmarkedet eller i uddannelsessystemet. Derfor er det nødvendigt med et tættere samarbejde mellem spillerforeningerne og de politiske beslutningstagere, udtaler Ole Christensen.

Interessegruppen fra FIFPro samarbejder med ETUC, der er en sammenslutning af europæiske fagforeninger, og på denne måde kan samarbejdet sammenlignes med Spillerforeningens samarbejde med LO i Danmark. FIFPro’s tilstedeværelse ved Europaparlamentet er således endnu et tiltag for, hvad Spillerforeningen har kæmpet for i mange år – at fodboldspillere betragtes på lige fod med andre erhvervsgrupper, hvor anstændige arbejdsmæssige vilkår er en naturlig del af dagligdagen.

FIFPro’s engagement ved Europaparlamentet er dog ikke det første eksempel i fodboldverdenen. I forvejen er UEFA og FIFA repræsenteret med deres lobbyister, der arbejder til fordel for fx DBU i Danmark. På samme måde har sammenslutning af Europas rigeste fodboldklubber, G14, ligeledes benyttet et samarbejde med europaparlamentarikere for at pleje de største klubbers interesser. Med FIFPro's interessegruppe vil der nu være skabt mere balance i forholdene, og forhåbentlig kan alle fodboldspillere se frem til bedre vilkår med dette initiativ.

- Den moderne fodboldverden er globaliseret og grænseoverskridende, og derfor er det vigtigt at der oprettes en platform for den almindelige fodboldspiller på EU-plan. Den platform er jeg glad for, at vi har fået skabt med dagens initiativ, afslutter Ole Christensen.