28. 06. 2006

Gode råd om dopingregler

Ved det netop afviklede U/16-stævne i Vejle kom flere spillere i problemer, da de stillede op uden dispensation for at bruge deres astmamedicin. Spillerforeningen vil derfor gøre vores medlemmer opmærksomme på nogle problemstillinger ved dopingreglerne.Problemer med astmamedicin

Da stoffet salbutamol er på listen over forbudte stoffer kan astmaramte spillere risikere en dopingdom på to års karantæne med store karrieremæssige konsekvenser til følge. En stor del af problemet ligger naturligvis i, at en lang række spillere ganske enkelt ikke er tilstrækkeligt informeret om, at fx astmamedicin i mange tilfælde kræver en dispensation at anvende.

Bedre oplysning er nødvendig

Udover problemer med astmamedicin findes der flere problemstillinger med indtagelse af medikamenter i forbindelse med dopingreglerne, som alle fodboldspillere bør sætte sig ind i. I Spillerforeningen tager vi gerne et medansvar for at oplyse vores medlemmer om ulovlige præparater, og hvad man skal gøre i tvivlsspørgsmål. Vi kan derfor altid kontaktes med spørgsmål om doping, og vi opfordrer ligeledes forældre til unge spillere om at kontakte os om problematikker ved doping.

I dialog med Anti Doping Danmark

Spillerforeningen har indledt en fremadrettet dialog med Anti Doping Danmark, der skal sikre, at Spillerforeningens rådgivere altid kan give det rette råd om problemer med doping. I den videre del af det uformelle samarbejde har Anti Doping Danmark desuden inviteret Spillerforeningens medlemmer til et kursus om reglerne for doping. På denne måde vil foreningens rådgivere også i fremtiden kunne forberede sig på mange forskellige typer af spørgsmål i en tid, hvor det aldrig har været mere relevant.

Spørgsmål & svar

”Hvor kan jeg se hvilke stoffer, der er ulovlige at benytte?”

Anti Doping Danmarks liste kan ses her.

Listen indeholder en del komplekse medicinske betegnelser, og en ekstra kontakt til Spillerforeningen vil derfor være en god idé, hvis du er i tvivl.

”Skal jeg have dispensation til at benytte min astmamedicin?”

Hvis du bruger astmamedicin, der er på listen over de ulovlige stoffer, skal du søge om dispensation. Blandt de ulovlige stoffer er fx salbutamol.

”Hvordan kan jeg få dispensation til benytte min astmamedicin?”

Et ansøgningsskema kan hentes her:Problemer med astmamedicin

Bedre oplysning er nødvendig

I dialog med Anti Doping Danmark

Spørgsmål & svar

”Hvor kan jeg se hvilke stoffer, der er ulovlige at benytte?”

Anti Doping Danmarks liste kan ses her.

”Skal jeg have dispensation til at benytte min astmamedicin?”

”Hvordan kan jeg få dispensation til benytte min astmamedicin?”

Et ansøgningsskema kan hentes her: