Presse7.1.2021

Kasper Schmeichel er Årets Mandlige Fodboldspiller 2020

Han sikrer point for Leicester og Herrelandsholdet. Og nu har Kasper Schmeichel også sikret sig prisen som Årets Mandlige Fodbold 2020. Det er de mandlige, danske fodboldspillere, der har peget på Leicester-kaptajnen som Danmarks bedste foran Pierre-Emile Højbjerg og Simon Kjær. Spillerforeningen uddeler prisen i samarbejde med Hessel HiRE.

Kasper Schmeichel er Årets Mandlige Fodboldspiller 2020

Af Martin Dons

- Det er en stor ære igen. Og en overraskelse, må jeg sige, med det stærke felt, der har været. Så det er en rigtig stor ære.

Selv om Kasper Schmeichel har prøvet det før – ja, faktisk to gange tidligere – så betyder det noget for ham, at de danske fodboldspillere har stemt på ham som Årets Mandlige Fodboldspiller og dermed sendt den største, individuelle hæder, man kan modtage i dansk fodbold, i målmandshandskerne på landsholdskeeperen.

- Det betyder en hel masse, at det er ens kolleger, der har stemt på mig. Med de spillere, jeg var oppe i mod – de har begge to præsteret helt exceptionelt i det her år. Det gør det rigtig specielt, siger Kasper Schmeichel i Spillerforeningens podcast, ’Spiller til Spiller’.

»De ved, hvor de har mig«

Landsholdskeeperen tror selv, at hans stabilitet er årsagen til, at de danske fodboldspillere peger på ham som årets bedste.

- For mig handler det jo ikke om at have et godt år, det handler om den kontinuitet og den stabilitet, som min position kræver. Min position plejer ikke at være en iøjnefaldende position. Det er ikke en position, hvor man kan gå ud og påvirke kampen, hvis den ikke går, som man vil.

- En målmand bliver nødt til at være stabil og have et højt bundniveau, og det føler jeg selv, jeg har haft over mange, mange år nu, og det tror jeg også, at de hold, jeg spiller på, sætter pris på, at de ved, hvor de har mig, og hvad de kan forvente af mig, siger Kasper Schmeichel.

Ærgerrigheden har aldrig været større

Selv om han efterhånden er blevet 34 år og både i Premier League og på Herrelandsholdet har vist sit høje niveau over en årrække, så stiller han sig aldrig tilfreds, og ærgerrigheden har aldrig været større hos ham.

- Når du har succes og opnår de ting, du vil, så vil du opnå dem igen. Og det giver kun blod på tanden. Og du ved, hvor meget man skal ofre og arbejde for det nu. Så nu handler det om at gøre endnu mere hele tiden. Sulten er der mere end nogensinde, siger Schmeichel.

- Jeg har ingen planer om foreløbig at tænke på at stoppe eller skrue ned for blusset. Jeg vil spille så lang tid, som jeg overhovedet kan. Jeg vil opnå succes med Danmark. Jeg vil vinde EM med Danmark. Jeg vil prøve et eller andet vildt med Danmark, jeg vil med til VM og spille så lang tid, som jeg overhovedet kan. Det er min allerstørste ambition, lyder det determineret for landsholdskeeperen, der kan se tilbage på et specielt år 2020, som har stået i coronapandemiens tegn med gabende tomme tribuner.

- Vi er jo sindssygt heldige med, at vi kan fortsætte med at arbejde. Der er jo mange, der ikke kan det. Men fodbold uden fans er jo ikke det samme. Det er jo det, som fodbolden generelt skal lære af det her. Det er jo, hvor meget fansene betyder, og hvor meget vi skal sætte pris på dem. Når vi spiller inde i Parken, så ved vi, de sidder derhjemme og kigger med, men vi savner at høre dem på stadion, vi savner at have dem på stadion. Det er ikke det samme. Jeg tror også, man kan se det på kampene. Sådan noget som udebane og hjemmebanefordele. Det går lidt ud ad vinduet. Det er jo bare 11 mand mod 11 mand på en bane. Det kunne jo lige så godt være spillet i Fælledparken som inde i Parken, siger Kasper Schmeichel.

Hylder kolleger

Men forhåbentligt kan Parken igen snart blive fyldt. Og Kasper Schmeichel kan dele sine landsholdsdrømme med fans og de to andre nominerede til prisen som Årets Mandlige Fodboldspiller Pierre-Emile Højbjerg og landsholdsanfører Simon Kjær. De blev henholdsvis nummer to og tre i afstemningen, og Schmeichel er ikke sen til at sende flotte ord deres vej.

- Simon har i en lang, lang årrække, men specielt i år både for landsholdet som spiller, som leder, som anfører, som person været så værdifuld for os på det danske landshold, og han er taget til AC Milan og har gjort det helt fremragende, og jeg er rigtig glad på hans vegne. Han virker til at have fundet hjem, hvor han virkelig kan vise sit bedste, og de sætter pris på ham, som vi gør herhjemme i Danmark.

- Pierre har jo altid været et exceptionelt talent og har en mentalitet og en fantastisk attitude til fodbold og sit arbejde. Og havde den her afstemning måske været om seks måneder med det år, han har gang i med Tottenham, så så det måske meget anderledes ud, siger Kasper Schmeichel.

Spillerforeningen uddeler prisen som Årets Mandlige Fodboldspiller i samarbejde med Hessel HiRE.

Stemmefordeling til Årets Mandlige Fodboldspiller 2020

Kasper Schmeichel 36,5%